Fyra av våra ungdommar var i helgen i Zabki i Polen för att representera sverige i U18 7’s Throphy

Maja Ljungqvist debuterade med sina 16 år i F18 svenska utvecklingslaget i 7’s Throphy i Zabki i Polen. Maja var en viktig kugge i laget, både som spelfördelare och som bollbärare och fick utdelning flera gånger med fina genomlöpningar och försök. Hon låg dessutom bakom flera försök genom att spela bollen i rätt lägen. Försvarsmässigt funkade det också bra, vilket bidrog till Sveriges bästa F18-insats hittills.

Sverige startade starkt ut mot Ungern, och fick sitt första och andra försök inom de första minuterna- båda levererades av Maja.
De fortsatte spela säkert och för ett lag som knappt spelat tillsammans tidigare lyckades de hitta varandra och dominerade matchen.
Vinst 48-0

I matchen mot Moldavien fortsatte tjejerna kämpa och lyckades fint i sitt passningsspel och vi fick se ett starkt försvar och fina tacklingar.
De dominerande matchen och vann med 44-5

I sista matchen mot Ukraina lyckades inte tjejerna få samma dominans i första halvlek och missade Ukrainas snabba löpningar på kanterna - i andra halvlek kom Ukraina i stort sett inte över mittlinjen och Sverige hade matchen.
Den slutade 7-7

Dag två var det ett taggat Sverige som mötte Ukraina i semifinalen. Passningsspelet satt och försvaret starkt med många fina tacklingar och Ukraina fick inget utrymme för sina snabba kontringar.
Matchen slutade 27-7 och Sverige var det bättre laget.

I finalen mötte vi Tyskland, och vi bjöd dem starkt motstånd och hade inte helt domarna med oss.
Det var en bra match och tjejerna gav allt och visade upp styrka och beslutsamhet. Tyskorna fick kämpa och känna på de svenska vikingarnas styrka - men det räckte inte hela vägen.
Vi förlorade med 7-20

På pojksidan hade vi tre representater i laget: Maximilian Adams (kapten) samt debutanterna
Hannes Kühme och Lukas Tornberg. Alla tre bidrog att föra Sverige fram till en femte plats i turneringen och därmed säkra fortsatt plats i European 7s U18 Trophy 1-gruppen.

Efter en bra öppning i första matchen mot Luxemburg blev den en förlust 12-26.

Andra matchen mot Moldavien vann man komfortabelt med 40-7.

Dagens sista match mot Turkiet och Sverige var tvungna att vinna för att ta sig till semi-final. Det var en rörig match med kontroversiella domslut som tyvärr slutade med en knapp förlust, 7-15.

Dag två bjöd på två rankingmatcher där Sverige först slog Bulgarien i rankingsemifinalen med 31-12 och därefter vann rankingfilalen mot Moldavien med 31-17 och en femte plats i turneringen.
Fortsatt plats i European 7s U18 Trophy 1-gruppen är säkrad.